Dinamikus Neuromuszkuláris Stabilizáció mint gyógytorna

A DNS rendszere a Gyógylaborban

Mik ezek a furcsa gyakorlatok?

 A Dinamikus Neuromuszkuláris Stabilizáció Csehországból, a Prágai Rehabilitációs Iskolából származik. Prof. Pavel Kolar alkotta meg a rendszert, melyben a nagy elődök (Janda, Lewit, Vojta és más úttörő szakemberek) tanításait ötvözte.  

Viszonylag új rendszerről van szó, a gyógytorna berkein belül Magyarországon alig ismert. Jómagam Németországban, Horvátországban és Szlovéniában végeztem el az eddigi képzéseket.
Gyógytorna területén alkalmazva a Gyógylabor idehaza az élen jár! 

Mi is az a DNS? Ez gyógytorna?

A DNS egy viszonylag új és egyedülálló rehabilitációs módszer, melynek alapja az újszülött egészséges csecsemők fejlődése során létrejövő idegrendszeri változások a mozgás rendszerében. 

A páciens kikérdezése után a gyógytorna következő lépése a mozgásvizsgálat. Itt minden esetben az ideálishoz, tehát az egészséges 3-16 hónapos csecsemőhöz viszonyítunk mindent.
Ebből kiindulva látható, hogy hol vannak azok a pontok, melyeknél jelentős eltérés van.
A helyes mozgás felépítéséhez ezeket a kulcspontokat kell kezelni. Ez lehet manuális, tehát kézzel végzett kezelés, illetve ami lényeges: aktív gyógytorna gyakorlatok.

A legtöbb embernél a légzésminta, a légzőizmok használata nem ideális. Ez sok mindennek betudható: stressz, milyen munkát végzünk, voltak-e korábban műtéteink, sérülések, ülőmunka, genetika… A sort hosszan lehetne folytatni. Az esetek nagy százalékában a váll és a nyak körüli izmok túl sokat kénytelenek dolgozni, mert a rekeszizom működése elégtelen. Ezekben az esetekben belégzéskor emelkednek a vállak, felfelé talál magának utat a tüdő. A rekeszizom pedig nem a hasűr felé mozdul. A baj ezzel az, hogy a rekeszizom helyes működés során stabilizálja a lumbális gerincünket, mivel a gerincünkön tapad. A helytelen légzés a kompenzációk, túlfeszült derékizmok és a derékfájdalom melegágya.
Ezért fordul elő a tornateremben napi szinten, hogy a pontosan beállított gyakorlatok során még a légzésünkre is figyelni kell. 

Miben más, mint az egyszerű gyógytorna?

A pontosan beállított gyógytorna feladatok lényege, hogy próbáljunk közelíteni az optimálishoz. Ezért is használjuk a DNS-ben azokat a pozíciókat, melyekkel a tornateremben boldogítom a pácienseket gyógytorna alatt. A rendszerben gondolkodva azt a 3-4 feladatot szeretném megtalálni, melyekkel a problémás területeket tudjuk megfelelően dolgoztatni.

Ezek mindegyike összetett feladat. Ez azt jelenti, hogy a kivitelezéshez koncentráció szükséges. A DNS rendszerű gyógytorna során egyszerre mindig több ízület dolgozik, és nekünk az a feladatunk, hogy mindegyiket tudatosan kontrolláljuk. Közben pedig a légzésre is figyeljünk.

Ezáltal hosszú évek után végre megfelelő ingereket küldünk az agyunknak. Az első gyakorlás alkalmával a páciensek mentálisan is elfáradnak. Gyakran és pontosan ismételve ezeket a feladatokat ez a fajta kontrollált mozgás szinte automatikussá válik. Ehhez idő és kitartás szükséges, de a gyógytorna amúgy is erről szól.
Ha valaki a testtartásán, mozgásán, hajlékonyságán szeretne javítani, akkor az instant megoldásokat elfelejtheti. Minden az agyunk által vezérelt, neki pedig időre van szüksége, hogy feldolgozza, amit szeretnénk tőle. 

Ebben a bejegyzésben írtam erről:

https://www.facebook.com/page/114715876943100/search/?q=use%20it

Itt pedig a gyógytorna gyakoriságáról:

https://www.facebook.com/page/114715876943100/search/?q=gyakorolgatunk 

Itt épp a DNS elvek szerint gyakorlok:

https://www.facebook.com/page/114715876943100/search/?q=flow

A megszokott gyógytorna gyakorlatoktól a Dinamikus Neuromuszkuláris Stabilizáció jelentősen eltér. A kompenzációk tilosak, felesleges izomfeszítéseket nem hozunk létre. Sőt, azokat inkább leépíteni szeretnénk. Nincsenek izolált gyakorlatok, egyszerre mindig több ízület és rengeteg izom dolgozik. Funkciókat gyakorlunk, az ízületek és izmok helyes működését akarjuk elérni. Megfelelően ingereljük a központi idegrendszert! 

Itt egy bejegyzés jó példával a felesleges feszítésekről:

https://www.facebook.com/page/114715876943100/search/?q=Ha%20vannak%20gyakorlatok%2C%20melyeket%20der%C3%A9kpanaszok%2C%20hanyag%20testtart%C3%A1s%20eset%C3%A9n%20nem%20aj%C3%A1nlan%C3%A9k 

Ezek alapján most már talán érthetőbb, hogy miért csináljuk ezeket a feladatokat a tornateremben, miért forgunk néha jobbra-balra, miért mondom sokszor, hogy a “gatya alá vedd a levegőt!”
És miért nincsenek 15 gyakorlatból álló feladatsorok. A gyógytorna a tornateremben más. Nem ülök le a zsámolyra és diktálok Neked 45 percen keresztül.
Azt szeretném, ha csak pár feladatot tanulnál meg a gyógytorna foglalkozások alatt, de azokat a lehető legpontosabban. Sokszor ismétlünk, mindig pontosítunk valamit. Ha az alapokat rendbe teszed, könnyebben haladhatsz a céljaid felé.

A Dinamikus Neuromuszkuláris Stabilizáció a mozgás és gyógytorna tekintetében a legpontosabb rendszer.
Ha mozgásra kerül a sor, a Gyógylaborban szinte kivétel nélkül ezt alkalmazom.